Ti-ai dus masina la service ? cate defecte inventeaza mecanicii la o masina cu un simplu furtun decuplat. “Mecanici va fura !”

[ad id=’26048′]

In Romania ai la fel de multe sanse sa gasesti un constructor, un reparator sau un mecanic bun ca atunci cand speri la marele premiu de la loto. Si asta pentru ca asistam la o criza de specialisti.

Cei talentati au plecat din tara, iar noi am ramas cu cei care fac lucrari de mantuiala. Si nu o data s-a intamplat ca nepriceperea unora sa vina la pachet cu aroganta lor. Daca treceti prin astfel de experiente filmati-le si postati-le pe Facebook Stirile ProTV.

Vorbim despre mecanici incorecti sau nepriceputi! Va vom arata cat de usor puteti fi inselat intr-un service daca nu stiti nimic despre motoare si masini. Va sfatuim sa alegeti service-ul in functie de autorizatiile pe care le are si va recomandam sa cereti o a doua opinie atunci cand aveti dubii. Numarul clientilor pacaliti ar putea sa scada daca oamenii ar cere o diagnoza a masinii, un deviz estimativ de lucrari si dovezi privind provenienta pieselor. Urmariti un reportaj realizat cu camera ascunsa.

Mecanic: “Ia tureaza-mi-o si mie! Da, asa lung. E pa-pa turbo.”
Clienta: “Ce?”
Mecanic: “S-a dus turbo, turbina. Ai inteles?”
Clienta: “Ce inseamna asta?”
Mecanic: “Adica schimbat de turbina.”

Acest mecanic decide dintr-o privire – fara sa urce masina pe rampa si fara sa faca diagnoza – ca trebuie schimbata o piesa care costa minimum 3.000 de lei. Nici nu vreti sa stiti cati procedeaza asa! Ca sa va demonstram ca e usor sa fiti pacaliti intr-un service, va prezentam un experiment.

defectiuni generate intentionat

Masinii din imagine i-au fost generate intr-un service autorizat doua defecte simple, care ar fi trebuit observate de orice mecanic priceput si de buna credinta. Practic, au fost decuplate doua piese: un furtun si un senzor, care au scazut puterea motorului.

Mecanicul care a decuplat piesele: “Masina intra in limited power in care nu iti permite sa turezi mai mult de 3000. Si merge neregulat.”
Reporter: “Defect care ar trebui rezolvat de ei din bun simt sau cu niste bani?”
Mecanic: “Din punctul meu de vedere asta chiar nu ar trebui taxat.”

Am mers apoi in mai multe service-uri, alese la intamplare. Haideti sa vedeti ce a iesit.

Mecanic: “Daca vreti sa fiti ferm convinsa ca am dreptate pot sa va bag pe laptop si va iau 50 de lei. Vreti asa ? Am si laptop si va spun ce si cum. In afara de turbo mai gasiti si altceva, va garantez eu.”

Mecanic: “Uite, zice defect filtru de particule, nu apare turbo.”
Clienta: “Deci nu mai trebuie sa cumpar turbo?!”
Mecanic: “Stai linistita ca e mai nasol.”
Clienta: “Adica?”
Mecanic: “Adica nu mai e 27 ca e 60 de milioane.”

Asadar in mai putin de 10 minute costul reparatiei a sarit de la 3.000 de lei la 6.000 de lei. Mecanicul a incercat sa profite din plin de nepriceperea clientului. Am verificat corectitudinea mecanicului cu presedintele Asociatiei Specialistilor Auto din Romania.

Victor Balas, presedinte ASSAI

Victor Balas, presedinte ASAR: “E clar. Deci vede furtunul scos de la senzorul de presiune de la filtrul de particule. Tu schimbai turbina, el nu iti punea furtunul la loc sau poate ca ti-l punea nu avem de unde sa stim, dar in ipoteza in care nu ti-ar fi pus acel furtun la loc, nu erau 30 de milioane aruncati degeaba? Sau variant B: Iti cumpara o turbina, ti-o arata, iti punea furtunul la loc si iti lua 30 de milioane. Aici nu stiu daca putem sa vorbim despre incompetenta sau despre rea intentie.”

Alt service, alte solutii tehnice inventate, alte tarife!

Clienta: “Deci zici ca-i filtrul de particule.”
Mecanic: “Da, si debitmetrul.”
Clienta: “Deci trebuie schimbate doua lucruri sau…?”
Mecanic: “La orice masina vrei sa-l inlocuiesti este 8.000 de lei”
Clienta: “80 de milioane?”

Victor Balas, presedinte ASAR: “Isi baga capul la motor, se uita exact la furtunul care este scos, vede exact cum atarna un furtun pe acolo si nu are nicio reactie!”

Asadar, acest mecanic incearca sa ne pacaleasca de doua ori: si cu filtrul de particule si cu debitmetrul.

Mecanic: “347 de lei.”
Clienta: “Cu manopera?”
Mecanic: “700 de lei cu tot cu manopera si cu regenerarea.”

Victor Balas, presedinte ASAR: “700 de lei manopera pentru inlocuirea unui debitmetru de aer. Aici este chiar… bataie de joc ar fi putin spus. Orice deviz se face in baza unui program de devize. Toti timpii de normare sunt standardizati. Nu poti sa spui din burta.”

mecanic

Mecanic: “Turbosuflanta nu mai baga, ceva s-a intamplat la ea!”

Mecanicul din cel de-al treilea service ales la intimplare este corect, dar neglijent.

Mecanic: “E infundat filtrul de particule.”
Clienta: “Dar ce inseamna asta?”
Mecanic: “700 de lei va costa, trebuie sa fie masina rece, dimineata. Dar nu stim daca se poate, se da jos, e un filtru din ceramica. Se da jos, se baga niste solutii in el…”

Clienta: “Testul acesta pe care il faceti e sigur?”
Mecanic: “Da!”
Clienta: “Adica nu trebuie sa va uitati la ea? Zice ce are?”
Mecanic: “Nu.”

Victor Balas, presedinte ASAR: “Solutia tehnica propusa este ok daca ar fi existat defectul respectiv, dar el nici macar nu s-a uitat la motor sa vada daca este un furtun scos. Este o solutie tehnica data aleatoriu. Trebuie sa verifici, poate fi un fir scos, poate fi un fir rupt, poate fi o mufa iesita, faci mai intai o verificare pe firul apei. Nici nu s-a uitat la masina.”

Diagnoza facuta de noi in acest service autorizat confirma defectele pe care le-am generat, iar concluzia e clara: pentru suma maxima de 50 de lei oricare dintre cei trei mecanici ar fi putut depista si corecta aceste erori de functionare.

Victor Balas, presedinte ASAR: “Niciunul dintre ei nu ti-a facut fisa de receptie, niciunul nu a facut un deviz estimativ, niciunul nu ti-a spus ce piesa ti se pune, ce marca, ce model de piesa.”

Bogdan Marcel Pandelica, presedinte ANPC: “In cazul in care acesti pasi nu sunt indepliniti, aveti tot dreptul sa ii reclamati la protectia consumatorului. Prima etapa este amenda contraventionala, pe partea de informare poate sa ajunga pana la 10.000 de lei. Sa aiba preturile afisate cu TVA ale manoperei si pieselor de schimb care sunt folosite in service-ul respectiv, etapa urmatoare este oprirea temporara si ultima etapa poate fi oprirea activitatii.”

stand de franare

In privinta franelor nu exista dubii! Mecanicul din imagine a acceptat sa ne schimbe placutele de frana desi legea interzice clar acest lucru in service-urile care nu sunt dotate cu stand de franare. Potrivit Registrului Auto Roman, un service din patru incalca legea.

Cristian Bucur, director tehnic RAR: “Fiecare dintre noi este constient de importanta sistemului de franare, dar putini cunosc cum se verifica. Performantele se verifica pe un stand cu rulouri. Cei autorizati sa verifice trebuie sa aiba acest stand!”

Atentie asadar la aceste detalii! Cei care nu se pricep deloc la masini pot fi usor pacaliti. Ca sa nu cadeti prada mecanicilor incorecti, asigurati-va ca service-ul auto in care va reparati masina este autorizat de Registrul Auto Roman. Tineti cont ca in Romania exista 9.500 de service-uri autorizate si alte peste 10.000 ilegale.